Budaya sakai orang melayu di bazar Ramadhan


Pernah membeli juadah berbuka di Bazar Taman Medan?

Walaupun ramadhan hanya tinggal beberapa hari lagi, saya ingin berkongsi pengalaman membeli juadah berbuka di Taman Medan Petaling Jaya. Pengunjung di bazar ini kebanyakan bermentaliti kampungan tegar. Dah tau banyak pejalan kaki yang berjalan dari satu gerai ke satu gerai, yang menyakitkan hati adalah penunggang penunggang motor yang takde otak. Tak kira lah yang tua bangka ataupun yang muda belia mat rempit.

Ko dah lah menyemak dan membising kan suasana , nak lagi ko bawak motor park betul betul depan gerai lepas tu order dari atas motor? Ko ni sakai ke? Pejalan kaki terpaksa mengelak kiri ke kanan hanya untuk mencari ruang untuk berjalan. Orang yang macam ni seumur hidupnya tak pernah berjalan kaki. Mungkin berjalan hanya dari ruang tamu ke jamban dalam rumah. Pikir lah sikit, ko nak senang untuk ko je.

 MPPJ selaku penguatkuasa adalah badan yang bermentaliti kampungan juga. Sepatutnya penunggang motosikal di larang untuk melalui ruang bazar ataupun dilarang hampir dengan gerai gerai. Cuba ambik contoh bazar ramadhan Stadium Shah alam yang menempatkan ruang parking berasingan dengan bazar. Boleh dikatakan kebanyakan bazar mengambil pendekatan ini tetapi tidak di Taman Medan. Jika anda lihat gambar dibawah anda akan bersetuju melayu tak kira by lah ramadhan atau tak, otak semua kat kepala lutut.

Dah tak ubah macam Kathmandu Nepal.








Dan akhir sekali kalau dah melayu islam tu kalau nak pegi bazar tak sah kalo tak bawak kaum kerabat sumbat bagi penuh atas motor , kalau boleh bayi baru lahir sehari pun nak bawak naik motor pegi bazar. Inilah lah dinamakan mentaliti kampungan. 

` You can take the Malay out kampung but you cant take the kampung out of Malay'





Comments

Popular Posts

RELATED 1